Zo'n fantastisch aha-moment! Alsof het inzicht zomaar uit de lucht kwam vallen. Verbazing omdat het nooit eerder werd gezien. Dat lukt alleen met maatwerk. Jouw organisatie is uniek. Jij bent uniek. Precies daarom is onze aanpak uniek.Wij verwarren en ontwarren.
Lighthouse learning ontwerpt unieke leerervaringen die precies passen bij de behoefte van jouw organisatie en de mensen die de groei realiseren.
Als de basisskills goed op orde zijn bij leidinggevenden en/of werknemers zijn langdurige intensieve trajecten niet aan de orde.
Uitgeleerd ben je nooit. En wat is dan fijner om gewoon snel de lift te pakken naar de volgende verdieping op een specifiek thema. De lift brengt je in korte tijd precies naar het niveau waar je wilt zijn. Vaardigheden worden uitgeprobeerd door middel van stralend falen, herkansen/herhalen en successen vieren.
Skills die goed passen binnen deze tool zijn: presenteren, storytelling, gesprekstechnieken, feedback geven, aanspreken op gedrag, pitchen, overtuigen, onderhandelen, omgaan met weerstand, slecht nieuwsgesprek. We werken met een strippenkaartmethode, op inschrijfbasis in een groep van 4 deelnemers.
Medewerkers hebben samen met trainer en/of acteur geëxperimenteerd met casussen uit de praktijk en kunnen de nieuwe vaardigheden als moderne professional direct en met vertrouwen toepassen in hun dagelijkse werk.
Bij deze werkvorm loopt een trainer van Lighthouse Learning met je mee als je iets gaat doen wat je lastig vindt en waar je beter in wilt worden.
Bijvoorbeeld een slecht nieuwsgesprek voeren, een beoordelingsgesprek of een vergadering leiden. Een collega aanspreken die gauw boos wordt of omgaan met agressieve familieleden van een patiënt. Vooraf worden scenario’s besproken en na afloop volgt gerichte feedback en complimenten.
De leerervaring geeft meer zelfvertrouwen voor de toekomst.
Een uniek concept van Lighthouse Learning. Het betekent: met beperkte tijd en middelen zoveel mogelijk leereffect bereiken.
Hoe? Door aan de dagelijkse werksituatie een veilige, goed geregisseerde leerervaring toe te voegen. Dat kan betekenen dat er tijdens een korte mini leerinterventie basisvaardigheden worden aangeleerd.
Na het verlaten van de workshop heeft de deelnemer een eigen leerdoel en voornemen. Vervolgens kan de deelnemer dat 3 opvolgende maanden oefenen in de eigen werksituatie. Een collega, leidinggevende of acteur krijgt instructies om de deelnemer zo af en toe een beetje uit te dagen op het leerdoel. Zo zet je nieuwe kennis om in praktijkervaring met de juiste feedback.
Jij moet je werk vanaf nu zó doen! Een dank je de koekoek reactie kun je dan verwachten van je werknemers.
Met de tool ‘leren implementeren’ ga je in duo’s of drietallen aan de slag. Grote veranderingen worden opgedeeld in korte sprints met korte werkplaatssessies. De trainer begeleidt de deelnemers om verandering vanuit het team en de medewerkers zelf te laten creëren. Dat is heel wat anders dan van bovenaf opleggen. Wanneer je zegt: 'jij moet vanaf nu klantvriendelijker of duurzamer zijn’ vanuit welke behoefte vervult de medewerker deze wens van jou of directie dan? Bewustwording van de reden achter de opdracht helpt met implementeren.
Na elke vier weken wordt er gereflecteerd op de implementatie. Wat is er gelukt? Welke patronen worden er zichtbaar in je team en bij jezelf? Welke handvatten heb je nog nodig voor succesvolle implementatie? En wat leren we hiervan? Je leert stapje voor stapje werken volgens de Kaizen methode.
Een hackathon is een evenement waarin in korte tijd oplossingen voor actuele problemen worden bedacht.
Medewerkers dienen vooraf uitdagingen in, passend bij de organisatiedoelen. Bij de start van het event worden multidisciplinaire teams gevormd, het bevat mensen met verschillende achtergronden. Ieder team werkt 4 uur aan de oplossing voor de uitdaging en krijgt daarbij hulp van coaches en experts van Lighthouse Learning.
De combinatie van verschillende invalshoeken en tijdsdruk leveren verrassende oplossingen. Het resultaat is gegarandeerd meer binding, samenwerking en domeinoverstijgende oplossingen.
Nudging geeft mensen een duwtje in de goede richting, door gewenst gedrag aantrekkelijk te maken. Onze nudges zijn hele korte en speelse leerimpulsen in de organisatie.
We maken het licht met bijvoorbeeld een humoristische minicursus “jaargesprekken voeren” die medewerkers in hun mail ontvangen als de jaargesprekken er weer aan komen. Of een ietwat overdreven speelse ‘ontstress cursus als het belangrijk is dat medewerkers goed voor zichzelf blijven zorgen in tijden van drukte.
Ook hier geldt dat alleen maatwerk de juiste snaar raakt.
The proof is in the pudding is een Britse uitdrukking. Het betekent dat de kwaliteit van iets alleen beoordeeld kan worden door het direct te ervaren. Dat is dan ook precies wat deze tool doet: leren en toetsen ineen. Met herkansingsmogelijkheid en zonder druk en examenstress.
Geen online leermodule die medewerkers verveeld doorklikken of een cursus gevolgd door een schriftelijke toets. Lighthouse Learning onderzoekt de benodigde competentie in jullie organisatie en ontwerpt de toetsmethode op maat. De medewerker bewijst zijn competentie ter plekke en krijgt vervolgens gerichte feedback en complimenten.
Met goede afspraken in de organisatie maken we een game passend bij de leer- en ontwikkeldoelen van de organisatie of afdeling. Dat is maatwerk want 100% passend bij de organisatie.
Een mooi voorbeeld is een 30 dagen durende duurzaamheidschallenge. De uitdaging om lange termijn veranderingen door te voeren. Een game waarin tussenstanden worden gepresenteerd en tussentijds prijzen behaald kunnen worden. Er ontstaat competitie en betrokkenheid.
Dagelijkse keuzes worden door bewustwording makkelijker herkend en eerder met de gewenste mindset opgelost. De missie en doelstellingen worden op een speelse manier geïmplementeerd in de organisatie.