Update

Korte leerinterventies in distributiecentrum

Toen we door een grote retailer werden gevraagd om korte leerinterventies te bedenken over veiligheid in hun distributiecentrum, kwamen we op ons concept voor Guerilla Learning.

Als we in de bedrijfstrainingen gedrag en houding trainen, dan wordt dat veelal in een leslokaal gedaan. Heel Nederland staat vol met business centers, congrescentra en kantoren met leslokalen. Deelnemers worden gevraagd om uit hun dagelijkse praktijk te stappen om te reflecteren en nieuwe concepten en ideeën tot zich te nemen, ze vaak ook te oefenen met een trainingsacteur en vervolgens mee te nemen naar hun werkpraktijk.

Leren in je werkpraktijk

Dat heeft als voordeel dat er wat afstand tot het werk is en er focus komt op één bepaald aspect van dat werk. Het vraag tegelijkertijd een behoorlijk inlevingsvermogen om in dat lokaal ten overstaan van een groep collega’s een praktijksituatie te oefenen. Guerrilla leren slaat dat stapje over. Het is ook heel goed mogelijk om het leren in je werkpraktijk te integreren.

Beperkte tijd en middelen, en toch een groot leereffect

Toen we door een grote retailer werden  gevraagd om korte leerinterventies te bedenken over veiligheid in hun distributiecentrum, kwamen we op ons concept voor Guerilla Learning. Het doel was om met beperkte tijd en middelen zoveel mogelijk leereffect te bereiken door aan de dagelijkse werksituatie een veilige, goed geregisseerde leerervaring toe te voegen.

Die leerervaring kwam natuurlijk niet uit de lucht vallen. Dat zou de veiligheid ook meteen in de weg staan. Dus na een korte bijeenkomst waarin we kaders en theorie hebben uitgelegd aan de deelnemers, spraken we met hen af dat ze binnen twee maanden een oefensituatie met een acteur zouden krijgen op hun werk. Een veilige oefening in feedback geven op onveilige situaties.

Wat er gebeurde was dat niet alleen de oefenmomenten aangepakt werden om feedback te geven over onveilige situaties in het magazijn, maar ook de gewone, alledaagse situaties werden aangepakt door de deelnemers. Het gevolg was dat de oefenmomenten met de acteur heel ontspannen en als volleerd werden aangevlogen en dat het geleerde dus al in de praktijk gebracht was voor er überhaupt kon worden geoefend.

Theorie en praktijk op de werkvloer

De deelnemers hadden ook al feedback van hun collega’s gehad. Een man merkte op dat hij in eerste instantie wat vertwijfeld op collega’s afstapte, maar dat men het vervolgens juist waardeerde dat hij de feedback gaf. Een andere deelnemer vloog er juist iets te hard in, waardoor hij weerstand opriep bij collega’s. Bij een volgend moment kon hij zich verbeteren en zo had iedereen zijn leermomenten gehad, ook een moment met een acteur, die bij het oefenmoment ook feedback gaf vanuit de theorie.